Kassanpohja on näkyvissä, varauskalenteri tyhjänä, tilauslistassa ammottavia aukkoja… kaikki nämä ovat ikäviä tilanteita. Uskon, että hiljaiset kaudet ja jännitys tulevasta ovat tuttuja asioita kaikille yrittäjille.
Sosiaalinen media on nopea väline saada viesti kuuluviin. Tätä nopeutta ja ketteryyttä on helppo myös käyttää sen kummemmin asiaa miettimättä – kun tilanne näyttää huonolta, aletaan tehdä pikaisia, suunnitelmaan kuulumattomia mainoksia eri some-kanaviin.
Tällaiset paniikkipäivitykset ovat usein melko selvästi poikkeavia yrityksen normaalista uutisvirrasta, ja ne saattavat helposti kieliä asiakkaille yrityksen epämieluisasta tilanteesta.
Jokaisella yrityksellä pitäisi olla markkinointistrategia, johon tiiviinä osana kuuluu myös sosiaalinen media. Strategia on kuin kartta, joka ohjaa kohti oikeaa määränpäätä. Joskus matkalle tulee karikoita, jotka pitää kiertää tai kuoppia, johon muksahdetaan, mutta ammattimaisesti tehty strategia kestää, vaikka yksittäiset pienet asiat sen sisällä yskähtelisivätkin.
Strategia pitää sisällään suunnitelman, eli käytännön ohjeet päämärän tavoittamiseksi ja kurssin säilyttämiseksi. Suunnitelmaan kuuluu julkaisuaikataulu ja sisältö eri kanavissa. Tästä suunnitelmasta kannattaa pitää kiinni. Pikaisesti väliin tehty, linjasta poikkeava paniikkitarjous saattaa rikkoa hyvin tehdyn suunnitelman – ja pahimmillaan se puree itseään nilkkaan.
Ajan hermolla kannattaa olla ja pysyä, ja esimerkiksi oman alan kiinnostavat, ajankohtaiset jutut ovat mitä mainiointa jaettavaa somessa. Myös esimerkiksi vapaat pöydät tai vapaa hieronta-aika ovat asioita, joita kannattaa markkinoida somessa, mutta näidenkin markkinointiin kannattaa kehittää suunnitelma: toistuva tapa, jolla tyylikkäästi, yrityksen näköisesti kerrotaan viime hetken mahdollisuuksista.
On myös hyvä muistaa, että vaikka some houkuttelee pikavoittojen tavoittelemiseen, on sosiaalisella medialla tärkeä rooli brändin rakentamisessa, olipa sitten tarpeen saada lisää klikkauksia nettikauppaan tai kirkastaa työnantajamielikuvaa. Jos somella tavoitellaan vaan lyhyen tähtäimen onnistumisia, voi kokonaisuudesta tulla sekava. Hyvä somestrategia kun lähtee aina yrityksen arvoista ja tavoitteista, ja sen toteuttaminen on aikaa vievä – ja samalla myös aikaa kestävä – prosessi.
Jos haluat tehdä onnistunutta, yrityksesi näköistä markkinointia sosiaalisessa mediassa, mutta oma aikasi ei riitä tai tuntuu, että ideat ovat lopussa, ota minuun yhteyttä. Olen auttanut kymmeniä yrityksiä menestymään, joten uskon voivani auttaa myös sinun firmaasi!
Pia Lemmetty
pia.lemmetty@mamwork.fi
Commentaires