top of page
Search
Writer's pictureMamwork oy

Meidän asiakkaamme eivät ole Facebookissa




Sosiaalinen media on osa lähes jokaisen arkipäivää tavalla tai toisella. Osa meistä on somen suurkuluttajia ja osa kirjautuu sisään vaan, koska ”on aivan pakko”.


Viikoittain perustelen, miksi Facebookia kannattaa yhä käyttää markkinoinnissa. Moni yrittäjä tuntuu olevan sitä mieltä, että heidän asiakkaansa eivät ole Facebookissa tai että Facebook on vanhanaikainen, epäkiinnostava media. Moni epäilijä miettii myös, että juuri heidän business on sellainen, joka ei sovellu Facebookissa markkinoitavaksi.


Vasta julkaistut globaalit Facebookin tulosluvut kertovat kuitenkin samaa sanomaa, jonka työssäni näen päivittäin. Facebook ei ole kuollut, eikä kuolemassa. Facebookia käytetään yhä monipuolisemmin ja yhä enemmän. Ainoastaan ihan nuorimmat ikäluokat karttavat naamakirjaa, mutta hyvätuloiset aikuiset ja seniorikansalaiset tykkäävät ja jakavat enemmän kuin koskaan. Suomalaisia on Facebookissa reilusti yli kaksi miljoonaa.


Mikä toinen media tarjoaisi sinulle mahdollisuutta poimia kahden miljoonan suomalaisen joukosta juuri ne henkilöt, jotka voisivat ostaa yrityksesi tuotteita ja palveluita? Jos haluat tavoittaa turisteja, voit kohdentaa markkinointia heille, jotka ovat ”matkustaneet kohteeseen Helsinki-Vantaaa” vaikka viimeisen kolmen päivänä aikana. Voit tarjota turisteille tietoa palveluistasi myös heidän omalla äidinkielellään. Toisaalta, jos tuotteestasi on olemassa karvalakkimalli ja premium-versio, voit kohdentaa näiden markkinoinnin juuri heille, joille se sopii. Samalla summalla, kun laitat ilmoituksen printtilehteen tai vaikka bussin kylkeen, voit tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä täsmällisesti ja aidosti kustannustehokkaasti. Hyvä sisältö lähtee itsestään lentoon, ja asiakkaasi tekevät markkinointia puolestasi: he tykkäävät ja jakavat – ja näin näkyvyytesi kasvaa nopeasti ja helposti.


Miksi Facebook sitten porskuttaa aina vain eteenpäin, vaikka sen kuolemaa on povattu jo vuosia? Syyt tähän ovat yksinkertaisia. Ihmisten välinen viestintä on siirtynyt Facebookiin esimerkiksi tapahtumien ja erilaisten harrasteryhmien osalta. Synttärikutsut jaetaan Fb-tapahtumina ja luokan varainhankintakeskustelu käydäänkin luokan sisäisessä Fb-ryhmässä. Myös käytetyn tavaran kauppa on juurruttanut paikkansa naamakirjaan. Itse laitoin lasten kerrossängyn Facebookin myyntiryhmiin, ja yhdessä yössä olin saanut yli sata (!) ostotarjousta kuluneesta, tarroilla koristellusta huonekalusta. Tässäkin päti sama homma, kuin kaikessa markkinoinnissa: kun tuotteelle on tarvetta ja hinta on kohdillaan, kysyntää kyllä riittää. Vaikka esimerkkini on käytetystä kerrossängystä, olen nähnyt saman toimivan tuotteesta tai palvelusta riippumatta.


Sosiaalista mediaa käytetään yhä enemmän myös asiakaspalvelukanavana. Ravintolaan varataan pöytä tai tuotteen mittoja tiedustellaan viestien tai kommenttien välityksellä. Moni vilkaisee aukioloajat tai osoitteen myös Fb:n kautta. Mielestäni päivittämätön Fb-sivu on sama asia, kuin avoinna olevan ravintolan ovessa olisi kyltti ”suljettu”.


Kaikkea ei tarvitse tehdä itse eikä somesta ole syytä tehdä ongelmaa. Jos tuntuu, että omat voimat eivät riitä päivittämiseen, voi siihen ostaa ammattiapua. Ennemmin, kuin päivittäiseen työhön avun ostamista, suosittelen kuitenkin somestrategian tai –suunnitelman laatimista yhdessä markkinoinnin ammattilaisen kanssa. Suunnitelmaan sisältyy kaikki olennainen ja se mahdollistaa myös sen, että yhä useampi henkilö voi osallistua somen päivittämiseen, kun yhteiset pelisäännöt ovat selvillä.


Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä! Koulutan yrityksille someen liittyviä asioita, teen tiimini kanssa SomeStatus-analyyseja sekä strategiatyötä. Uskon, että työni ei ole kustannus, vaan vipuvarsi jolla saadaan liiketoiminta kukoistamaan.

65 views0 comments

Comments


bottom of page