top of page
Search

Asiantuntijan vinkit (some)markkinointiin

Writer's picture: Mamwork oyMamwork oy

Markkinointi ei ole helppo tai yksiselitteinen asia. Markkinoinnista on paljon eri näkemyksiä ja moni tuntuu ajattelevan, että markkinointi on se välttämätön paha, joka hoituu lähes keneltä vaan.


Tuntuu, että nyt digisomen kulta-aikana markkinointi mielletään helposti pelkästään markkinointiviestinnäksi – ja sekin oikeastaan vain somessa tapahtuen. On kuitenkin muistettava, että markkinointi tarkoittaa paljon muutakin: siihen kuuluu koko tuotteen tai palvelun elinkaari alkaen asiakkaan tarpeen tunnistamisesta sen tyydyttämiseen – ja myös jälkipuintiin. Jokaisen pitäisi osata vastata kysymyksiin mitä myyt, kenelle myyt, missä myyt ja miksi myyt? Näihin kysymyksiin vastaukset pitäisi näkyä yrityksen kaikessa tekemisessä: somessa, nettisivuissa, flaijereissa – ja puheissa.


Markkinointi vaatii osaamista ja se vaatii panostusta. Pikavoittoja on harvoin tarjolla ja hyvää tuskin saa sikahalvalla. Lähtökohta onnistuneeseen markkinointiin on se, että tuote tai palvelu on kunnossa: se on kiinnostava, se erottuu kilpailijoistaan, se on oikein hinnoiteltu – ja mikä tärkeintä, sen kanssa toimivat ihmiset ovat siihen sitoutuneet.


Teen paljon some-markkinointia ja uskallan väittää, että olen siinä aika hyvä. Olemme saaneet pienillä budjeteilla tuloksia aikaan. Tulokset syntyvät kuitenkin vasta, kun kaikki muukin on kunnossa. Kuluttajille suunnattua verkkokauppaa lukuunottamatta aika harva Fb-kampanja yksistään räjäyttää myynnin. Jos some-kampanjalla saadaan asiakkaita ravintolaan, eivät he tule uudestaan, jos palvelu mättää tai ruoka ei ole mieluista.


Kun yritys on uusi, ei yksi arvonta tee kesää – Facebookissa, instassa ja muissa some-kanavissa toimiminen vaatii pitkäjänteisyyttä, samojen asioiden toistoa ja strategian mukaan toimimista. Myös Google aiheuttaa haasteita. Etusivulle haluavat kaikki, mutta se ei käy yhdessä yössä – ei varsinkaan silloin, kun toimialalla on paljon vakiintuneita toimijoita. Me markkinoinnin ammattilaisetkaan emme sille voi mitään, jos kilpailija on tehnyt työtä pitkään, maksaa näkyvyydestä ja on aktiivinen: sille ei paraskaan optimointi ensimmäisen kuukauden aikana voi mitään.


Markkinointiin on panostettava, mutta pitkän aikavälin tarkastelussa mielestäni markkinointi ei saisi olla kulu, vaan vipu, joka mahdollistaa yrityksen menestyksen. Olen pitänyt useita some-markkinoinnin koulutuksia, ja koska ne ovat aina täytyyneet, eivätkä kaikki halukkaat ole mahtuneet mukaan, alan jakaa koulutuksen aikana läpikäytyjä asioita ja vinkkejä Mamworkin blogissa. Tulen kirjoittamaan eri kanavista, segmentoinnista, maksetun mainonnan käyttämisestä, arvonnoista, sisällöntuottamisesta, Canvan käytöstä – ja paljon muusta. Jos haluat varmistua, että saat aina uusimman blogin heti luettavaksesi, tilaa nyt Mamworkin uutiskirje!



51 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page