top of page
Search
  • Writer's pictureMamwork oy

Facebook-arvonnat osana yrityksen (some)markkinoinnin strategiaa


Jokainen Facebookin käyttäjä on taatusti törmännyt erilaisiin arvontoihin selatessaan uutisvirtaa. Tykkää & kommentoi, niin voit voittaa! Osallistu nyt arvontaan, upeat palkinnot!

Miksi yrityksen kannattaa järjestää Facebookiin arvontoja? Vai kannattaako?


Pelkästään tämän vuoden aikana olen järjestänyt kymmeniä Fb-arvontoja asiakasyrityksilleni. Jotkut niistä ovat lähteneet huikeaan lentoon, toiset saavuttaneet vähän vaatimattomammat tulokset.


Oman näkemykseni mukaan Fb-arvonta on loistava työkalu pitkän tähtäimen markkinoinnissa. Arvonnalla voidaan kasvattaa tuotteen tai brändin tunnettuutta, mutta ennen kaikkea sillä voidaan kasvattaa sivun tykkääjämäärää. Mitä enemmän sivuilla on tykkääjiä, sitä useampi näkee myös myöhemmässä vaiheessa tehdyt tarjoukset ja ostokehotukset. Toki Facebook on muuttanut algoritmiaan niin, että kaikki tykkääjätkään eivät automaattisesti näe postauksiasi, mutta heihin on helppo kohdentaa pienen euromäärän maksettua mainontaa sen sijaan, että huiskisi menemään koko tarjolla olevalle käyttäjälaumalle suunnattua markkinointia.


Facebook-arvonnan palkinnon ei tarvitse olla tuhansien arvoinen, vaan usein pienempi tuote tai palvelu toimii itse asiassa parhaiten. Tässä tulee vastaan meidän suomalaisten luonteenlaatu: pienempään palkintoon uskotaan olevan paremmat mahdollisuudet, kuin isoon. Toisaalta, aina välillä somessa liikkuu huijareita, joten isoissa palkinnoissa voi tulla myös mieleen koko arvonnan todenperäisyys.


Hyvä arvonta on selkeä, siinä kerrotaan heti ensimmäisellä rivillä, mistä on kyse. Lisäksi siinä on syytä olla kuva, jossa näkyy palkinto. Mitä parempi ja selkeämpi kuva, sen todennäköisemmin se toimii. Arvonnan pelisäännöt on myös kerrottava: miten voit osallistua, koska viimeistään pitää osallistua, milloin palkinto arvotaan, miten voittajalle ilmoitetaan – ja se, kuka on järjestävä taho. Eli maininta siitä, että Fb ei ole järjestäjänä, on myös syytä tuoda esiin.


Kun lähdet miettimään arvontaa, on hyvä pohtia, mikä on sen tavoite: haluatko mahdollisimman monen näkevän postauksen, vai toivoisitko ehkä lisää liikennettä verkkosivuillesi? Jälkimmäisen voi toteuttaa vaikka niin, että pyytää osallistujia valitsemaan suosikkituotteensa sivuiltasi tai etsimään vastausta kysymykseen, johon liittyvä tieto löytyy sivuilta.


Facebook on pyrkinyt rajoittamaan toisten newsfeedin tukkimista (ilmeisesti niin, että maksetulle mainonnalle jää lisää tila…) ja senpä takia se, että pyytää jakamaan julkaisun tai että toinen pitää siihen merkitä eli tägätä, on kiellettyä. Toki näin tapahtuu vielä paljon, ja sanktiot ovat melko epätodennäköisiä, mutta somen käyttäjät ovat yhä valveutuneempia ja usein sääntöjenvastaisista kilpailupostauksista tulee kritiikkiä, mikä olisi vältettävissä jos sääntöjä noudatetaan.


Toisinaan liikkeellä on ollut huijareita, ja tämä on saanut somekansan syystä epäileväiseksi. Sen takia on tärkeää muistaa pitää kiinni siitä, minkä on luvannut. Kun on luvattu arpoa, niin silloin pitää arpoa. Arvonnan voittajalle kannattaa ilmoittaa heti ”yv:llä” eli henkilökohtaisella viestillä. Lisäksi voittajan nimi kannattaa lisätä sekä arvontajulkaisuun, että erilliseen postaukseen. Jos kyseessä on palvelu tai paikan päällä käyntiä vaativa tuote, suosittelen lämpimästi kannustamaan voittajaa myös tekemään kiitospostauksen asiasta.


Kaikki julkaisusta tykänneet voidaan kutsua tykkäämään myös sivusta, jolloin arvonnasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty sivun kävijämäärää ajatellen. Vuosikausia somearvontoja tehneenä olen myös tutustunut uuteen ammattitykkääjien joukkoon. Sama kaveri, sama kommentti, ilmestyy kilpailukommentteihin olipa voittona sitten hopeakoru, ravintolalahjakortti tai valmennuspaketti.


Olen järjestänyt muutaman vuonna Magic Silver –koruille joulukalenteriarvonnan, joka on ollut todellinen hitti. Viime vuonna joulukalenteri toi asiakkaalleni 4000 uutta tykkääjää, ja statistiikka kertoi, että suosituimpia luukkuja oli ihastellut reilusti yli 300 000 suomalaista. Eli tunnettavuuden kannalta arvonnat ovat kullanarvoisia. Pikavoittoja niillä ei ehkä markkinoinnin näkökulmasta saa, mutta oikein toteutettuna ne ovat vielä tänäkin vuonna ihan validi tapa lisätä markkinoinnin vaikuttavuutta.





Haluatko tietää lisää? Koetko, että tarvitset apua someasioissa? Ota rohkeasti yhteyttä:

299 views0 comments
bottom of page