Ei ole järkeä käyttää aikaa oman yrityksen asioiden googlaamiseen.
Tarua: Aika ajoin on hyvä googlata oma bisnes ja tarkastaa ovatko haussa ilmestyvät yhteystiedot oikein, mitä kuvia haussa ilmestyy sekä vastata mahdollisiin google arvosteluihin. Google Business on kaikille maksuton työkalu, joka usein osuu ensimmäisenä hakutuloksissa silmiin. Koska sinä olet viimeksi päivittänyt Google Business -osion?
Somesisällön tuottamista ei kannata ulkoistaa, sillä kukaan muu ei kuitenkaan tunne liiketoimintaa riittävän hyvin.
Tarua: Asiantuntevat, ammatikseen sisältöä tekevät markkinointiosaajat saavat nopeasti kopin siitä, mikä on tärkeää. Monesti ulkopuolinen näkökulma tuo tuotteen tai palvelun lähemmäksi asiakasta. Päivittäiset uutisvinkit tai vaikka ravintolan vaihtuva päivän lista hoituu sisällöntuottajalle esim. nopealla Whatsapp-viestillä.
Sometilien seuraajamäärillä on merkitystä.
Totta: Monesti ajatellaan, että vain seuraajien laatu ratkaisee, mutta sivujen aktiivisuus ja seuraajien määrä ovat myös tärkeitä. Isolla määrällä sivuston tykkääjiä tai seuraajia voidaan viestiä, että kyseessä on suosittu ja tunnettu yritys / brändi.
Digitaalista markkinointia tehdessä on ymmärrettävä eri sosiaalisen median alustojen erot.
Totta: Kun valitset mitä sosiaalisen median alustoja aiot käyttää markkinoinnissa, on sinun myös tiedettävä käyttävätkö kohderyhmäsi kyseisiä alustoja sekä tarkistaa suosituimmat ja kasvavat sosiaalisen median alustat kyseisellä hetkellä.
Facebook on markkinoinnin tekijälle turha media.
Tarua: vaikka Facebook ei olekaan enää nuorten suosiossa ja sen käyttäjäluvut ovat jossain määrin laskeneet, on se edelleen erinomainen väylä tavoittaa erityisesti varttuneemmat kuluttajat. Facebookissa voi tavoittaa oikean kohderyhmän edullisesti ja tehokkaasti ja kampanjan tavoitteista riippuen joko lisätä tunnettuutta, kerätä liidejä tai tehdä suoraa kauppaa.
Pelkkä kotisivu ei riitä.
Totta ja tarua: Kuten kaikessa markkinoinnissa, on yrityksen tavoitteiden asettaminen ja kohderyhmän tunnistaminen keskeisessä asemassa. Jos kotisivu on rakennettu virallisia tiedonantoja tai jälkimarkkinointia varten, tai jos yrityksellä on pelkän puskaradion kautta jopa liikaa asiakkaita, ei muuta markkinointia välttämättä tarvita. Sen sijaan, jos tavoitteena on löytää uusia asiakkaita tai kannustaa vanhoja palaamaan takaisin, tarvitaan todennäköisesti muistutuksia ja kampanjointia myös muilla sivustoilla.
Negatiiviset nettiarvostelut voivat lisätä myyntiä.
Totta: Tutkimusten mukaan negatiiviset nettiarvostelut voivat lisätä myyntiä, kun arvostelu on kirjoitettu yksityiskohtaisesti ja informatiivisesti. Näin tapahtuu usein silloin kun tuotteen hyvät ja huonot puolet ovat ilmaistu huolella ja ajatuksella. Tutkimusten mukaan tällaiset negatiiviset arvostelut ovat parempia myynnillisesti, kun ei ollenkaan arvosteluita. Tästä pääsemmekin tuttuun lausahdukseen “Sellaista ei olekaan kuin huono julkisuus”.
Lähteet:
Vásquez, C. (2014). The Discourse of Online Reviews. London: Bloomsbury Academic. https://www.google.fi/books/edition/The_Discourse_of_Online_Consumer_Reviews/a2p7AwAAQBAJ?hl=fi&gbpv=1&dq=article+about+online+reviews&pg=PT14&printsec=frontcover
Comments